<< Dec 2017 >>
MaDiWoDoVrZaZo
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

maandag 11 december 2017 | 20:00 vertoning

locatie: Sphinx Cinema

Deze vertoningsavond is AFGELAST (omwille van de aanhoudende sneeuwval die de komst van toeschouwers én filmmaker verhindert)

Op het moment dat Johann Lurf zijn eerste langspeelfilm op verschillende filmfestivals in Europa toont, organiseert OFFoff een retrospectieve van kortspeelfilms van deze Oostenrijkse structuralist, in Sphinx Cinema.

  • Twelve Tales Told, AT, 2014, 4', kleur, 3D-DCP
  • Untitled, AT, 2003, 3', kleur, digitaal
  • A to A (Kreis Wr. Neustadt), AT, 2011, 5', kleur, 3D-DCP
  • EMBARGO, AT, 2014, 10', kleur, 3D-DCP
  • Reconnaissance, AT, 2012, 5', kleur, zonder geluid, 3D-DCP
  • Picture Perfect Pyramid, AT, 2013, 5', kleur, zonder geluid, 16mm
  • Capital Cuba, AT, 2015, 10', kleur, zonder geluid, 3D-DCP
  • 12 explosions, AT, 2008, 7', kleur, digitaal
  • The Quick Brown Fox Jumps Over The Lazy Dog, AT, 2009, 3', kleur, digitaal

 

In zijn films staat de kijkervaring en de ervaring van de cinematografische ruimte versus de stedelijke ruimte centraal; camerabeelden die elkaar ritmisch opvolgen en vanuit verschillende standpunten een ruimte weergeven. Dit gebeurt bijvoorbeeld in EMBARGO waar bij nacht een opslagterrein gefilmd wordt, geen personen, maar louter verlichtte loodsen, parkeerplaatsen en fabriekshallen. Door deze anonieme plaats met behulp van timelab fotografie te filmen wordt er een ervaring gegeneerd die louter cinematografisch is. De science-fiction achtige plaatsen worden geladen aan betekenis wanneer de kijker weet dat deze plekken knooppunten van de internationale wapenhandel zijn. De prachtige filmische setting wordt zo het decor van een verstild verhaal van duistere praktijken. De toetreding tot de filmische ruimte wordt versterkt door zijn films eveneens in 3D te tonen. Het zijn verstilde ‘beschouwingen', poëtisch activisme, maar evengoed humoristische werken. Zo ook A to A (Kreis Wr.Neustadt) waar Lurf vanaf zijn Vespa-brommer ongeveer 100 rotondes in geïndustrialiseerd Oostenrijk filmt. De met vlagen hilarische ontwerpen van de rotondes worden consequent in een ronde beweging gefilmd, dit en het monotone gebrom van de Vespa, werkt op de lachspieren terwijl ze tegelijkertijd een staalkaart geeft van de verstedelijking van een anoniem niemandsland. De film als een panoramakaart van de industriële periferie, een afstandelijke beschouwing van grootstedelijk Oostenrijk en de commercialisering van het land, een proces dat inwisselbaar is voor andere landen en om het even in welk land gefilmd had kunnen worden. Architectuur vormt een vaak terugkerend motief in Lurf's films, de architectuur is echter nooit meer dan een aanleiding, een vertrekpunt voor diens films. Het eindpunt ligt in de film zelf, een beschouwing op de geschiedenis van de film of de filmische ruimte. Dit verklaart ook de grote interesse in verschillende media: 16mm, 35mm, dv-cam en zelfs experimentele films in 3D.

Johann Lurf is bij de vertoning aanwezig voor een vraaggesprek na de voorstelling.

trefwoorden

jaren 2000 | jaren 2010