<< Sep 2017 >>
MaDiWoDoVrZaZo
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

zondag 17 september 2017 | 13:30 lezing

Filmmaker en curator Gerry Schum (Keulen, 1938-1973) was een pionier binnen het kunsten- en medialandschap van de jaren 1960 en 1970. In samenwerking met Ursula Wevers realiseerde Schum voor de Duitse televisie de Fernsehgalerie; een uniek en onconventioneel tentoonstellingsproject dat via de beeldbuis kunstwerken tot in de woonkamer bracht.
Binnen het kader van de tentoonstelling Time Extended / 1964 - 1978 organiseert Herbert Foundation i.s.m. Art Cinema OFFoff het symposium TV as a Fireplace. Met lezingen, gesprekken en vertoningen wordt ingegaan op de figuur Schum, zijn oeuvre en unieke positie binnen het internationale kunsten- en medialandschap. Tijdens het symposium worden Land Art (1969) en Identifications (1970) vertoond.

Land Art (1969) en Identifications (1970) vormen de twee belangrijkste tv-tentoonstellingen. Hierbij nam Schum afstand van het gangbare format van de kunstdocumentaire en nodigde hij kunstenaars als Joseph Beuys, Gilbert & George, Alighiero Boetti, Jan Dibbets, Richard Long, Mario Merz en Robert Smithson uit om, specifiek voor televisie, een kunstwerk te maken.
Via de Fernsehgalerie wist Schum een open en democratisch platform te creëren dat het elitaire kunstcircuit van musea en galeries doorbrak. Gelijktijdig verlegde hij de grenzen van het alledaagse medium televisie via zijn samenwerking met jonge kunstenaars die, net als Schum, op zoek waren naar een alternatieve invulling van de begrippen ‘kunst', ‘kunstenaar' en ‘tentoonstellingsruimte'.

Deelnemers aan het symposium:

Kunstenaar Jan Dibbets (Weert, °1941) begint in de jaren 1960 met een onderzoek naar visuele waarneming en de fotografische realiteit. Ruimtelijke, fotografische illusies creëren een beeld dat loskomt van ‘het afgebeelde' en vormen zo een nieuwe (fotografische/ vormelijke) realiteit. Zo toont het werk Panorama Dutch Mountain Land (1971) een serie foto's die door het perspectief waarin Dibbets deze foto's genomen en geplaatst heeft een Nederlands berg en dal landschap tonen. Het raam en het landschap (daarachter) zijn terugkerende thema's in het werk van Dibbets. Zij zijn de motieven waarmee Dibbets onze kijkervaring en het fotografische- of afgebeelde beeld bevraagt. Met zijn werk sluit Dibbets aan bij de conceptuele stromingen van de jaren 1960 - 1970 en door het veelvuldig gebruik van het landschap wordt zijn werk regelmatig besproken binnen de context van de Land Art. In de video 12 Hours Tide Object with Correction of Perspective (1969) die hij voor de Fernsehgalerie maakte zijn het landschap en onze perceptie daarvan eveneens het onderwerp. Een bulldozer maakt een strak geometrisch patroon op de Nederlandse kust, waarna het kerend tij het werk voorgoed wegvaagt. Een tijdelijke interventie, uitsluitend bewaard in de Land Art serie van Schum.
Dibbets volgde zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg (1959-1963) en aan Central Saint Martins College of Art and Design in Londen (1967). Zijn werk was vertegenwoordigd op de beroemde tentoonstellingen Op losse schroeven in het Stedelijk Museum Amsterdam en When attitudes become form in Kunsthalle Bern, beide in 1969. Later nam Dibbets deel aan Stroombeek 71, de Biënnale van Venetië (1972) en aan de Documenta in Kassel (1972 en 1977). Dibbets doceerde ondermeer aan de Ateliers ‘63 (Haarlem) en aan de kunstacademie van Dusseldorf. Jan Dibbets woont en werkt in Amsterdam.
In het gesprek gaat Dibbets dieper in op de samenwerking met Schum en de verschillende werken die hij maakte voor de Fernsehgalerie.

Eric de Bruyn is docent Media Theorie en onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Het onderzoek van De Bruyn richt zich op ‘media topologieen'; genealogieen van topologische structuren, modellen en strategieën in moderne en hedendaagse kunst. Een ‘pre-historie' van de ‘network imaginary', de informele, informatieve ruimte die vanaf de jaren 1990 met de opkomst van het internet het collectieve dagelijks leven karakteriseert en definieert. En op de ‘filmische anomalie'; een verzameling van essays over kunstenaarsfilms uit de periode 1966 - 1976. Binnen dit onderzoek wordt een aantal sleutelmomenten besproken; belangrijke tentoonstellingen en werken van ondermeer Michael Asher, Mel Bochner, Marcel Broodthaers, Joan Jonas, Dan Graham, Bruce Nauman, David Lamelas, Richard Serra, en Lawrence Weiner. Daarnaast organiseert De Bruyn samen met Sven Lutticken Séances: Performing Film: een serie seminars, filmprogramma's en conferenties.
Naast verschillende teksten die de kunstenaarsfilm en het medialandschap als hun onderwerp hebben, schreef De Bruyn de tekst Land Art in the Mediascape: On the Politics of Counterpublicity in the Year 1969, in Ready to Shoot: Fernsehgalerie Gerry Schum de catalogus bij de gelijknamige expositie die in 2004 in de Kunsthalle Dusseldorf, Casino Luxemburg, en in Museu de Arte Contemporânea de Serravles in Porto doorging.
De Bruyn zal in zijn lezing dieper ingaan op de plaats die de Fernsehgalerie inneemt in het media- en kunstenlandschap van de late jaren 1960.

Robyn Farrell is curator, schrijver en curatorieel assistent in het departement moderne en hedendaagse kunst van het Chicago Art Institute. In het CAI is ze ondermeer verantwoordelijk voor de programmatie van de Dona and Howard Stone Gallery voor film, video en nieuwe media. Farrells academische interesse focust zich op nieuwe vormen van media-kunst, (Europese) kunstenaars netwerken en op de distributie- en tentoonstellingsgeschiedenis van film en videokunst. Farrell spreekt regelmatig over hedendaagse kunst en time-based media op conferenties en instituten als de School of the Art Institute (Chicago), University of Chicago, New York University en op de jaarlijkse conferentie van de College Art Association. In 2014 organiseerde Farrell het eerste programma rond Gerry Schum in de Graham Foundation in Chicago en bij Electronic Arts Intermix in New York. In haar lezing focust Farrell op de persoon Schum en het ontstaan en eindigen van de Fernsehgalerie.

Programma

13:30 Onthaal

14:00 Inleiding door Godart Bakkers (artistiek coördinator van Art Cinema OFFoff)

14:15 Lezing 1: Robyn Farrell (Assistant Curator van het Department of Modern and Contemporary Art van het Art Institute of Chicago): Gerry Schum, vision and oeuvre.

14:45 Vertoning: Land Art 1969

Richard Long
Walking A Straight 10 Miles Forward And Back Shooting Every Half Mile UK, 1969, 6'03, kleur, 16mm naar video

Barry Flanagan
A Hole in the Sea NL, 1969, 3'44, z/w, 16mm naar video

Dennis Oppenheim

Timetrack Following the Time, Border Between Canada and USA USA, 1969, 2'06, z/w, 16mm naar video

Robert Smithson
Fossil Quarry Mirror with Four Mirror Displacements USA, 1969, 3'12, z/w, 16mm naar video

Marinus Boezem
Sand Fountain FR, 1969, 4'11, z/w, 16mm naar video

Jan Dibbets
12 Hours Tide Object with Correction of Perspective NL, 1969, 7'32, kleur/ z/w, 16mm naar video

Walter De Maria
Two Lines Three Circles on the Desert USA, 1969, 4'46, z/w, 16mm naar video

Michael Heizer
Coyote USA, 1969, 4'20, kleur, 16mm naar video


15:15 Pauze

15:30 Lezing 2: Prof. Eric de Bruyn (Universiteit Leiden): Schum within the mediascape of Germany

16:00 Vertoning: Identifications 1970

16:20 Q&A: Jan Dibbets, Robyn Farrell, Prof. Eric de Bruyn en Godart Bakkers

17:00 Einde

17:00 - 19:00: Gratis toegang tot de expositie rond Schums werk: Time Extended / 1964-1978 Part II.

Toegang: 14€ (8€ voor studenten).
Plaatsen beperkt. Best tijdig reserveren via reservation@herbertfoundation.org.

Met de steun van het Goethe Institut.

 

trefwoorden

jaren 1960 | jaren 1970